THE TECHNOLOGICAL IMPACT ON THE FORMATION OF POLITICAL CONVICTION: THE ROLE OF SOCIAL MEDIA IN SHAPING ELECTORAL OPINION
O PAPEL DAS MÍDIAS SOCIAIS NA MOLDAÇÃO DA OPINIÃO ELEITORAL
DOI:
https://doi.org/10.53616/suffragium.v14i24.172Abstract
This study explores the transformative role of technology in electoral behavior, highlighting that digital platforms go beyond serving as mere communication channels, becoming true arenas of political influence. The literature review indicates that the political use of the virtual environment has a significant impact on the electoral process, shaping voters' perceptions and behavior in decision-making. The profound influence of technology on the formation of citizens' political convictions suggests a reconfiguration of the electorate's profile in the face of the challenges of citizenship in the digital age, a topic that this article seeks to critically and reflectively analyze.
Downloads
References
ALVIM, Frederico Franco. O Direito Eleitoral como elo entre a democracia e a representação política. Revista eletrônica EJE, ano 4, n. 4, jun./jul, p. 27-31, 2014. Disponível em: https://www.tse.jus.br/institucional/escola-judiciaria-eleitoral/publicacoes/revistas-da-eje/artigos/revista-eletronica-eje-n.-4-ano-4/direito-eleitoral-como-elo-entre-democracia-representacao-politica . Acesso em: 17 jan. 2025.
AYRES PINTO, Gustavo; MORAES, Victor. Manipulação de dados e fake news nas eleições americanas de 2016. Revista Brasileira de Comunicação Política, v. 12, n. 1, p. 45–60, 2020.
BOBBIO, Norberto. Dicionário de Política. 11. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002.
BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Tradução de Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
BULMAN, May. Donald Trump ‘using Hamilton controversy to distract from $25m fraud settlement and other scandals’. Independent, 21 nov. 2016.
CARVALHO, Eder Aparecido de; PAULA, Alexandre da Silva de; KODATO, Sérgio. Democracia e política: limites e alcance do sufrágio universal. REVES - Revista Relações Sociais, v. 4, n. 1, p. 1, 2021.
DIXON, S. Countries with the most Instagram users 2022. Statista, 15 fev. 2023.
GOHN, Maria da Glória. Manifestações de junho de 2013 no Brasil e praças dos indignados no mundo. Editora Vozes Limitada, 2014. p. 124-129.
GOMES, José Jairo. Direito Eleitoral. 20. ed. São Paulo: Atlas, 2022.
GONZÁLEZ, R. S. Qualidade da democracia, eleições presidenciais e apoio à democracia na America Latina. Temas y Debates, v. 28, p. 13-28, 2014.
HEREDIA, Beatriz Maria Alasia de; PALMEIRA, Moacir Gracindo Soares. O voto como adesão. In: MIRANDA, Júlia; PORDEUS, Ismael; LAPLANTINE, François (Org.). Imaginários sociais em movimento: oralidade e escrita em contextos multiculturais. Campinas: Pontes Editores, 2006. p. 340.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2021. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
MAGRANI, Eduardo. Democracia Conectada. A internet como ferramenta de engajamento político-democrático. Curitiba: Juruá, 2014.
META. Obter autorização para veicular anúncios sobre temas sociais, eleições ou política (2023). Disponível em: https://www.facebook.com/business/help/208949576550051?id=288762101909005 . Acesso em: 20 jan. 2025.
META. Políticas e proteções da Meta para eleições em todo o mundo (2024). Disponível em: https://about.meta.com/br/actions/preparing-for-elections-with-meta/#preventing-election-interference . Acesso em: 9 jan. 2024.
NEWMAN, Nic; FLETCHER, Richard; KALOGEROPOULOS, Antonis; LEVY, David; NIELSEN, Rasmus K. Digital News Report, 2020. Oxford, UK: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2020. Disponível em: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf . Acesso em: 20 jan. 2025.
OLIVEIRA, Julio Cesar Magalhães de. Quando as eleições e o voto nos desafiam? Reflexões a partir da República Romana Tardia. Rev. Bras. Hist. [online], v. 42, n. 90, p. 53-54 e 63-64, 2022.
PESQUISA mostra quais meios os brasileiros mais procuram para se informar sobre política. Alfa inteligência, 28 out. 2022. Disponível em: https://alfainteligencia.com.br/noticias/pesquisa-mostra-quais-meios-os-brasileiros-mais-procuram-para-se-informar-sobre-politica/ . Acesso em: 13 jan. 2025.
RUEDIGER, Marco. Robôs, redes sociais e política no Brasil: estudo sobre a ação de perfis automatizados nas eleições. Rio de Janeiro: FGV DAPP, 2017.
RUEDIGER, Marco. A desinformação nas redes: como bots e algoritmos interferem no debate democrático. Rio de Janeiro: FGV DAPP, 2018a.
SARUMA, Sá Pinto. A crise da representatividade e os desafios da democracia contemporânea. Revista de Ciência Política e Cidadania, v. 10, n. 2, p. 10–20, 2022.
TAURION, Cezar. Big data. Rio de Janeiro: Brasport, 2013. [ePUB].
VAROL, Onur et al. Online human-bot interactions: detection, estimation, and characterization. In: Proceedings of the Eleventh International AAAI Conference on Web and Social Media (ICWSM). Montreal: AAAI Press, 2017. p. 280–289.
XIE, Ying. Detection of social bots on Twitter: challenges and solutions. Journal of Digital Information Management, v. 10, n. 6, p. 387–394, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suffragium - Revista do Tribunal Regional Eleitoral do Ceará

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Será permitida a reprodução de artigos em qualquer meio, desde que citada a fonte. Todos os direitos são reservados ao Tribunal Regional Eleitoral do Ceará. O corpo editorial da revista Suffragium não se responsabiliza pelos dados e opiniões expressos nos artigos, sendo estes de inteira responsabilidade dos autores. A revista utiliza a licença Creative Commons CC-BY 4.0, com as condições “atribuição não comercial” e “não adaptada”.